Friday, January 14, 2011

Persiapan fizikal, mental dan rohani

Bismillahirrahmanirrahim...




      
   Sejak akhir-akhir ini, banyak cerita yang berunsur tahyul dan mistik atau dengan bahasa mudah cerita hantu ditayangkan di kaca televisyen. Bagaikan musim sehingga para pengarah filem berlumba-lumba menghasilkan filem hantu yang mampu mencatat 'rating' tertinggi dalam carta filem.  Yang sayangnya adalah kebanyakkan peminat cerita sebegini adalah di kalangan orang Melayu Islam sendiri dan yang paling pelik, ramai juga di kalangan masyarakat islam yang diserang makhluk-makhluk ini juga. Sedangkan kita sendiri yang menggalakkan malah lebih mengalu-alukan kehadiran mereka ke dunia kita. Fenomena cerita berunsurkan kepercayaan syirik yang melibatkan makhluk-makhluk halus ini sebenarnya sedikit sebanyak boleh menganggu gugat aqidah kita selaku ummat islam. Tambahan sekarang, umat islam sudah semakin jauh dari Islam dan Allah SWT malah kita lebih bergantung kepada bantuan tok bomoh dan sebagainya. Sedangkan Allah SWT telah memberi penjelasan bahawa setiap dari kita ada benteng-bentengnya.
Penulis pernah mendengar dalam satu slot di radio, seorang pakar agama ada mengatakan bahawa, seorang manusia, akan didampingi oleh 9 ekor syaitan dan 99 malaikat. Cuba bayangkan dan fikirkan?

Permudahkanlah urusanku di Darussyifa'



   Alhamdulillah dengan izinNYA, penulis diberi kesempatan untuk mempelajari dan mencedok seberapa banyak ilmu perubatan islam secara ruqyah (menggunakan kalimah Allah SWT) di Darussyifa'. Walaupun kelas akan bermula pada Isnin yang akan datang ini, penulis begitu tidak sabar untuk memulakan kelas kerana sudah lama penulis bercita-cita untuk berguru dengan Dato' Dr. Harun Din yang merupakan pengamal perubatan Islam yang terkenal di tanah air. Penulis tidak mengenali beliau secara dekat tetapi InshaAllah setelah menghadiri kelas beliau pasti penulis akan lebih mengenalinya. Tidak dapat tidak, penulis  akan berusaha mempersiapkan diri dari sudut fizikal, mental dan rohani kerana kelas ini akan dijalankan setiap hari Isnin sepanjang tahun kecuali bulan Ramadhan. Ini penting sebagai pelajar supaya ilmu yang dipelajari dapat dimanfaatkan dalam kehidupan.
Seperti kata Imam Al-Ghazali : " Tiada guna menuntut ilmu jika tidak diamalkan, dan tiada guna juga amal, jika kita tidak ikhlas."

Justeru, untuk menuntut ilmu tidak kira ilmu Allah , ilmu agama, ilmu sains , ilmu dunia dan sebagainya, kita harus sedar bahawa setiap ilmu yang kita pelajari sebenarnya adalah atas niat kita sendiri. Untuk apa?dan atas tujuan apa? semuanya bergantung pada diri kita sebagai khalifahNYA. InshaAllah, jika ilmu kita diarahkan ke arah kebaikan, dihiasi pula dengan syariat islam, pasti akan mendapat keberkatan dari Ilahi dan kejayaan abadi. Dan begitu juga sebaliknya. Tetapi awas, kerana dengan ilmu juga kita akan diuji oleh Allah SWT. Sama-sama berdoa agar setiap ilmu yang kita hendak dan akan pelajari adalah kerana DIA. InshaAllah..

peringatan buat diri...

esok (15Jan ) : Taklimat dan pendaftaran sebagai pelajar Darussyifa'. Nantikan ketibaanku..moga Allah permudahkan urusan kami...



Thursday, January 13, 2011

Kebolehan Memukul Sebagai Ta’dib

Bismillahirrahmanirrahim...

Pencerahan yang sangat berguna buat para suami dan isteri. Moga kita sama-sama ambil manfaat agar mahligai rumah tangga yang terbina mendapat keberkatan juga sakinah hingga ke syurga. InshaAllah. Terima kasih juga kepada sahabat dari Alumni FCR yang telah membuat perkongsian ini. Jazakallah...




 Syariah Islam telah menetapkan kewajiban bagi suami untuk mendidik (ta’dib) isteri dan anak-anaknya agar taat kepada Allah SWT. Hal ini sesuai firman Allah SWT: 

 
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا

"Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah diri kamu dan ahli keluarga kamu daripada api neraka." [TMQ At-Tahrim (66): 6].

Suami harus bersungguh-sungguh dalam melakukan ta’dib terhadap isteri dan anak-anak kerana suamilah yang bertanggung jawab dalam membentuk rumah tangga. Jika suami berjaya membentuk isteri dan anak-anaknya sehingga mereka menjadi individu-individu yang berkeperibadian Islam dan  bersedia mengharungi kehidupan ini sebagai hamba Allah, maka suami dianggap telah berjaya memikul amanahnya sebagai qawwam (pemimpin) dalam rumah tangga.

Dalam melakukan ta’dib, syariah Islam telah memberikan pengaturan yang sangat jelas. Secara umumnya, banyak nas yang memerintahkan supaya para suami dan orang tua berlaku lemah lembut dalam melakukan ta’dib. Namun, pada masa yang sama, Islam juga memberikan pengaturan dalam bentuk kebolehan untuk memukul “jika memang diperlukan”.

Salah satu dalil tentang kebolehan bagi para suami untuk memukul ketika menta’dib isterinya adalah sepertimana ayat berikut:
 

الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ…

“Laki-laki adalah pemimpin kaum wanita kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (perempuan), kerana mereka telah menafkahkan sebahagian daripada harta mereka. Maka wanita solehah adalah yang taat kepada Allah dan memelihara diri ketika suaminya tidak ada kerana Allah telah memelihara mereka. Isteri-isteri yang kalian khuatiri melakukan nusyuz  maka nasihatilah mereka, dan pisahkanlah mereka daripada tempat tidur dan pukullah mereka”[TMQ An-Nisa’ (4): 34].

Ayat di atas ini menggambarkan tentang konsep kepemimpinan seorang suami dalam rumah tangga serta ketaatan isteri kepada suami. Ayat tersebut mengatakan bahawa laki-laki adalah pemimpin rumah tangga kerana keutamaannya (sebagai lelaki) dan laki-laki bertanggung jawab dalam memenuhi nafkah isteri  serta ahli keluarganya. Isteri yang baik (solehah) adalah isteri yang taat kepada Allah dan memelihara diri (tidak curang, memelihara rahsia dan harta suaminya ketika suaminya tidak ada di rumah). Apabila isteri membangkang (nusyûz) dengan tidak menjaga dirinya daripada melakukan curang, menolak ajakan  untuk berjimak (bersetubuh) atau keluar daripada rumah tanpa izin daripada suaminya, maka suami boleh melaksanakan langkah-langkah yang disebutkan iaitu menasihatinya, berpisah daripada tempat tidur, dan jika perlu, memukul untuk menta’dib isterinya.

Islam juga membolehkan melakukan pukulan sebagai ta’dîb terhadap anak. Ibnu Amr bin al-’Ash meriwayatkan bahawa Rasulullah saw. pernah bersabda:
 

مُرُوا أَوْلاَدَكُمْ بِالصَّلاَةِ وَهُمْ أَبْنَاءُ سَبْعِ سِنِينَ وَاضْرِبُوهُمْ عَلَيْهَا وَهُمْ أَبْنَاءُ عَشْرٍ

“Perintahkanlah anak-anak kalian untuk solat ketika mereka berusia tujuh tahun. Dan pukullah mereka jika berusia sepuluh tahun (jika tetap enggan mengerjakan solat)”.
 [HR Abu Dawud dan al-Hakim].

Dalam hadis ini, Rasulullah menggunakan ungkapan muruu (perintahkanlah) untuk anak yang berumur di bawah 10 tahun dan idhribuu (pukullah) untuk yang berumur 10 tahun dan ke atas. Dengan demikian, Rasul membolehkan untuk memukul anak berumur 10 tahun yang tidak mahu solat. Namun, bagi anak yang berusia di bawah 10 tahun, tidak diperkenankan untuk memukulnya. Ini untuk soal solat, apatah lagi dalam masalah-masalah lain selain daripada solat. Kebolehan untuk memukul di sini  bukan bererti wajib.
Pukulan Ta’dib: Bukan Keganasan

Memukul isteri atau anak dalam rangka untuk menta’dib tidak boleh diterjemahkan sebagai 'keganasan dalam rumah tangga'.  Ini adalah kerana, kekerasan/keganasan adalah suatu bentuk jenayah (jarimah). Pengertian jarimah dalam Islam adalah tindakan melanggar hukum syariah Islam dan ia termasuk dalam kategori kejahatan/maksiat. Kejahatan dalam Islam adalah perbuatan-perbuatan yang tercela (al-qabih), yang juga ditetapkan oleh hukum syariah (dalil syarak), bukan daripada sumber yang lain. Apa-apa yang dianggap sebagai tindakan kejahatan harus disandarkan pada hukum syariah. Kebolehan untuk memukul dalam rangka untuk menta’dib telah dijelaskan dengan dalil yang wadhih (jelas) dan ia tidak termasuk dalam kategori kekerasan/keganasan atau kejahatan.

Secara realitinya, memukul itu kadang-kadang diperlukan dalam rangka menta’dib. Kadangkala dalam membaiki sesuatu kesalahan memerlukan sikap yang tegas. Memang terdapat jenis-jenis manusia yang tidak mahu berubah daripada kesalahannya kecuali apabila dilayan dengan keras. Ada isteri yang tidak mahu mendengar nasihat dan dia tidak mahu kembali (berubah) daripada kesalahannya serta tetap berada dalam keadaan nusyuz. Padahal dengan nasihat suami, seharusnya sudah cukup untuk isteri merasa takut terhadap ancaman Allah atau terhadap kemudaratan akibat ancaman terputusnya nafkah. Sekiranya hajr (pemisahan daripada tempat tidur) dengan maksud suami 'tidak menyentuhnya' supaya isterinya insaf juga tidak membawa apa-apa perubahan pada dirinya, maka pada saat seperti itulah diperlukan cara yang lain untuk memperbetulkannya, iaitu melalui pukulan. Demikian juga terhadap anak, apabila pendidikan tidak mampu lagi diberikan dengan cara memberikan nasihat, arahan, petunjuk, kelembutan ataupun suri teladan, maka dalam keadaan seperti ini kadangkala memerlukan pukulan.

Namun begitu, perlu diberi perhatian bahawa menta’dib isteri dan anak melalui pukulan ini bukanlah sebagai penghinaan ke atas mereka, dan bukan pula sebagai untuk membalas dendam atau untuk menyeksa. Tetapi ia adalah dalam rangka untuk mendidik, memperbaiki dan meluruskan. Pukulan ini disertai dengan rasa kasih sayang sebagai seorang suami kepada isterinya, atau sebagai orang tua kepada anaknya. Dan pukulan ini bukanlah pukulan yang kuat sehingga membuatkan isteri lari daripada suaminya atau sehingga anak menjauhkan diri daripada orang tuanya, kerana ini akan menumbuhkan pula kebencian dan menghapuskan rasa cinta.

Di dalam hukum fikih, ada pukulan yang diistilahkan sebagai dharb mubarrih dan dharb ghairu mubarrih:

1. Dharb mubarrih ialah pukulan yang kuat/keras sehingga dikhuatiri boleh mematahkan tulang, menghilangkan nyawa atau mencacatkan anggota tubuh badan. Pukulan seperti ini adalah dilarang  dalam syariah dan termasuk sebagai perkara yang diharamkan.

2. Dharb ghairu mubarrih ialah pukulan ringan yang tidak mengalirkan darah serta tidak dikhuatiri akan menimbulkan kebinasaan jiwa atau kecacatan pada tubuh badan, patah tulang dan sebagainya.

Pukulan jenis kedua ini menurut syariah boleh dilakukan kepada isteri yang berbuat nusyuz, bermaksiat dan melakukan pelanggaran syariah, iaitu setelah dilakukan maw’izhah dan hajr (nasihat dan pemisahan tempat tidur). (An-Nusyuz, Asy-Syaikh Shalih bin Ghanim As-Sadlan).

Para fuqaha mengatakan bahawa dharb ghairu mubarrih adalah pukulan yang tidak melukakan isteri, tidak mematahkan tulangnya, tidak meninggalkan parut pada tubuh badannya dan tidak boleh dilakukan pada wajah. Pukulan tersebut juga tidak harus berpusat pada tubuhnya (tidak diarahkan hanya pada satu tempat). Tidak boleh satu tempat dipukul secara terus-menerus agar tidak menimbulkan bahaya yang besar pada bahagian tubuh tersebut. Di antara fuqaha, ada yang menyatakan bahawa, “Sebaiknya pukulan dilakukan dengan menggunakan sapu tangan yang dililit atau dengan tangan si suami, tidak boleh dengan cemeti (cambuk/rotan) dan tongkat.”

Atha’ rahimahullahu berkata: Aku pernah bertanya kepada Ibnu Abbas radhiyallahu ‘anhuma, “Apakah yang dimaksudkan dengan pukulan ghairu al-mubarrih?” Ibnu Abbas ra menjawab, “Memukul dengan siwak/kayu sugi dan yang seumpama dengannya.”
Menolak Tuduhan

Undang-undang Islam terbukti mampu memberikan solusi terhadap segala permasalahan yang dihadapi oleh suami mahupun orang tua dalam rangka melakukan ta’dib. Demikianlah keunggulan syariah yang lahir daripada akidah Islam. Jika syariah Islam ini difahami dan diamalkan dengan bersungguh-sungguh sebagai tanda ketaatan kepada Sang Khaliq, maka akan terurailah semua masalah yang dihadapi oleh manusia.


Adapun tuduhan-tuduhan yang dilemparkan oleh  golongan liberal bahawa kononnya Islam menggalakkan kekerasan/keganasan dalam rumah tangga adalah jelas tertolak melalui penjelasan dalil dan fakta di atas. Tuduhan-tuduhan tersebut lahir semata-mata disebabkan kebencian mereka terhadap hukum-hakam Islam. Mereka sentiasa berusaha untuk menanamkan prinsip liberal atas nama hak asasi manusia (HAM). Dalam pandangan liberal, jika seseorang isteri menolak untuk melayani suaminya dengan alasan bahawa setiap isteri mempunyai hak atas tubuhnya secara peribadi, maka itu adalah hak isteri yang harus diakui. Suami tidak berhak untuk memaksa apatah lagi menta’dib dengan pukulan. Begitu juga apabila seseorang anak yang sudah baligh tidak mahu melaksanakan perintah agama, maka ia dianggap sebagai 'hak kebebasan' bagi anak dalam membuat pilihan yang sedang mencari jatidirinya sendiri. Orang tua tidak berhak untuk memaksa apatah lagi untuk menta’dibnya dengan pukulan. Pandangan liberal seperti ini sudah semestinya tidak layak untuk diambil dan dijadikan dasar bagi seseorang Muslim. Pada hakikatnya, pandangan golongan liberal ini tidak memiliki landasan berfikir kecuali akal semata-mata. Wallahu a’lam.

Sumber: Al-Wa'ie.

Saturday, January 8, 2011

Inikah tandanya?

Bismillahirrahmanirrahim...


        Sudah lama penulis tidak jejakkan kaki ke masjid UPM yang beberapa kilometer sahaja dari rumah penulis. Alhamdulillah, kesempatan waktu yang ada pada petang Sabtu membuatkan penulis harus ke masjid untuk menyiapkan tugasan yang telah diamanahkan.Tampak banyak perubahan pada bangunan di sekitar masjid yang sedang dalam proses penambahbaikkan, termasuklah tandas yang menjadi keperluan seperti penulis.
Syukur kepada Allah SWT kerana penulis ditemukan dengan seorang insan seusai solat Asar. Sedang penulis menyemak bacaan surah Yusuf ayat 5-19 oleh Imam, penulis telah didatangi oleh seorang makcik yang dalam linkungan umur 50-an. Penulis kira-kira dia ingin bersama penulis menyemak bacaan ayat Al-Quran tadi tetapi nyata dia  ada tujuan lain atas usahanya untuk mendalami kalimah Allah S.W.T. 

Rupa-rupanya makcik itu ingin belajar mengaji Muqaddam. 

Kalam Allah SWT tidak akan padam bagi bibir yang sentiasa membacanya.

Betapa peri pentingnya asas didikan agama bermula dari kecil termasuklah membaca, mengaji dan mentelaah ayat-ayat Allah SWT. Amalan menguasai Al-Quran seharusnya menjadi budaya dan amalan hidup kita sebagai muslim kerana tanpaNYA kita akan buta. Bayangkan ada juga manusia yang dari kecil tidal pernah tinggal untuk didedahkan dan dikenalkan dengan kalimah Allah SWT, tetapi apabila meningkat dewasa, sudah bekerja dan berumah tangga, Kitab suci itu sedikit demi sedikit disisihkan. Seolah-olah tidak ada nilainya. 

Kesannya sangat buruk bila mana kita tidak jadikan amalan sehari-hari untuk membaca dan menyemak ayat-ayat Allah ini. Allah SWT juga berhak untuk menarik nikmat kebolehan dan kemampuan kita yang boleh membaca Al-Quran kepada 'zero' atau tidak kenal huruf-huruf Al-Quran.
Justeru, biarkan diri, wajibkan diri kita membaca ayat-ayat cinta dari Allah SWT ini sekurang-kurangnya satu helai muka surat. Kerana pasti ia akan memberi jaminan yang tiada tandingan bukan sahaja penerang kegelapan di dalam kubur malah menjadi penyelamat kita dari segala penyakit dan mala petaka.

Kepada makcik yangs sedang berusaha mempelajari, jangan pernah putus asa kerana usahamu itu akan dinilai olehNYA. Penulis akan membantumu setakat yang mana mampu..InshaAllah...

 Cinta Al-Quran....Cinta ALLAH SWT...


Saturday, January 1, 2011

Saat terindah

Bismillahirrahmanirrahim...


        Akhir-akhir ini, penulis tidak berputus-putus menerima jemputan menghadiri walimah daripada sahabat-sahabat sekeliling sama ada kawan sepermainan sejak sekolah rendah, sekolah menengah hinggalah ke universiti. Maklumlah, memandangkan musim cuti persekolahan setiap hujung tahun, sudah tentu peluang ini digunakan oleh bakal penganti  untuk mengadakan majlis perkahwinan kerana ramai yang akan bercuti. 
Kali ini seorang lagi sahabat penulis telah menamatkan zaman bujangnya. Seorang demi seorang sahabat rapat penulis sudah dimiliki orang lain. Sudah sampai masanya agaknya. Jodoh tidak kira bila dan dengan siapa termasuklah diri penulis. Alhamdulillah, cuti baru-baru ini penulis berkesempatan ke walimah sahabat yang sentiasa dijodohkan bersama tidak kira di mana kami dicampakkan. Masakan tidak, kami bersekolah di sekolah menengah yang sama, matrikulasi yang sama sehinggalah ke alam universiti. SubhanaAllah! cantiknya aturan Allah SWT. Sehingga kami digelarkan kembar kerana ke mana-mana kami sentiasa bersama, jalan bersama dan makan bersama. Itulah, sahabat penulis yang paling lama bersama penulis sepanjang proses pembelajaran. Cuma kini, kami jarang berjumpa kerana komitmen kerjaya masing-masing tambahan pula dia telah menjadi amanah kepada suaminya. 
Berbekalkan sebuah persahabatan yang tercipta ini, penulis amat bertuah kerana dipertemukan dengan sahabat ini. Begitu banyak pahit manis yang kami tempuh sepanjang persahabatan ini berlangsung, tidak kurang hebat diuji dengan pelbagai bentuk dugaan. Sesungguhnya persahabatan kami ini mempunyai hikmah yang tersembunyi kerana akhirnya kami masih bersahabat walaupun sebelum ini kami mempunyai beberapa masalah yang sangat besar. 
Ya, DIA Maha Kaya, DIA juga yang mengkehendaki semua ini yang berlaku. Saat diuji itu sebenarnya lebih mematangkan penulis untuk sentiasa positif kerana penulis amat menyayanginya kerana dialah satu-satunya sahabat penulis yang sentiasa mengambil berat tentang diri ini. Terlampau banyak pengorbanan beliau sehingga penulis sendiri menghormati prinsip yang dipegang olehnya. Memang tidak dinafikan, tiada erti persahabatan jika ia tidak diuji kerana di situlah terpancar sebuah keikhlasan dalam bersahabat. Ada sahabat yang hanya mengharapkan sesuatu di samping sahabatnya sama ada berbentuk kebendaan atau pengaruh. Ada juga sahabat yang ingin menumpang populariti sekiranya sahabatnya tadi seorang yang sangat berjaya dan sebagaiya. Realitinya sukar untuk mendapatkan sebenar-benarnya sahabat seperti mana watak sahabat-sahabat di sisi Nabi Muhammad S.A.W. Hidup di dunia ini memerlukan kita kepada sebuah hubungan termasuklah dalam persahabatan bukan sahaja sebuah pernikahan. 
Penulis hanya mengharapkan agar persahabatan kami ini akan berkekalan hingga ke syurga dan mendapat keredhaan Ilahi. Bersahabat kerana Allah S.W.T...InshaAllah.




Nurul Hafisha Mohd Radzi ~ dikau bergelar zaujah 


  Sedikit renungan untuk kalian yang bergelar isteri juga pada semua para muslimah. Moga kita sama-sama kutip ilmu ini supaya dapat dipraktikkan dalam melayari bahtera rumah tangga. InshaAllah.


Mutiara pertama :
~ Daripada Abdurrahman bin Auf, berkata : Rasulullah s.a.w. bersabda: "Apabila seorang wanita solat lima waktu, puasa pada bulan Ramadhan, menjaga farjinya, mentaati suaminya, maka akan dikatakan kepadanya: 'Masuklah ke dalan syurga dari pintu mana saja yang engkau kehendaki." (HR Ahmad 1664 dengan sanad Hasan. Lihat Adab az-Zafaf oleh Syaikh Al-Albani ha. 286). SubhanaAllah! cabaran buat kita sebagai muslimah. Ayuh, laksanakan...


Mutiara kedua :
~ Rasulullah s.a.w. bersabda, " Sebaik-baik wanita adalah yang boleh membuatmu senang ketika engkau memandangnya, mentaatimu ketika engkau perintahkan, dan menjaga dirinya dan hartamu ketika engkau tinggal." (HR Tabrani dengan sanad shahih, lihat Shahid al-Jami' 3299).


Mutiara ketiga :
~ Daripada Aisyah bahawasanya Hindun binti Utbah berkata : " Wahai Rasulullah, sesungguhnya Abu Sufyan seorang yang sangat kikir, dia tidak memberikan kepadaku nafkah yang cukup bagiku dan bagi anakku kecuali jika saya mengambilnya tanpa pengetahuan dirinya." Maka Rasulullah s.a.w. bersabda : " Ambillah yang cukup untukmu dan anakmu dengan cara yang baik." (HR. Bukhari 5346, Muslim 1714)


Mutiara keempat :
~ Allah S.W.T. menggambarkan bahawa orang yang mengghibah orang lain adalah seperti memakan mayatnya. Perhatikanlah firman Allah," Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka. Sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain. Dan janganlah sebahagian antara kamu mencari-cari kesalahan orang lain. Dan janganlah sebahagian antara kamu menggunjing sebahagian yang lain, sukakah salah seorang antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentunya kamu merasa jijik dengannya. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang. (Al-Hujurat(49):12).


Mutiara kelima :
~ Rasulullah s.a.w. bersabda : " Hak (para suami) atas para isteri adalah tidak mengizinkan masuk rumah kalian orang-orang yang kalian benci." (potongan khutbah haji wada' Rasulullah s.a.w. yang panjang, HR.Muslim 1218.)


Mutiara keenam :
~ Daripada Asma binti Yazid berkata: Banyak lelaki dan wanita yang duduk-duduk bersama Rasulullah s.a.w. Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda : "Barangkali ada seorang laki-laki yang menceritakan sesuatu yang dia lakukan dengan isterinya, begitu juga isteri barangkali ada yang menceritakan apa yang dia lakukan dengan suaminya." Saya berkata : "Wahai Rasulullah, demi Allah, baik suami atau isteri banyak yang melakukannya." Maka Rasulullah s.a.w. bersabda : " Janganlah kalian lakukan. Permisalan orang semacam itu adalah seperti syaitan lelaki yang bertemu dengan syaitan wanita di jalan lalu berhubungan badan padahal orang-orang melihatnya." (HR. Ahmad 16/223 dengan sanad shahih , lihat  Adab az-Zafaf hal.27)


Mutiara ketujuh :
~ Daripada Tsauban berkata : Rasulullah s.a.w. bersabda : "Wanita manapun yang minta cerai kepada suaminya tanpa sebab, maka haram baginya mencium bau syurga.: (HR. Tirmidzi 1199, Abu Daud 2209 dengan sanad shahih, lihat al-Irwa; 2035).


Mutiara kelapan :
~ Rasulullah s.a.w. juga bersabda : " Wanita yang mengajukan khulu' (meminta cerai adalah para wanita munafik." (HR. Tirmidzi 1198, lihat ash-Shahihah 632).


Mutiara kesembilan :
~ Daripada Anas bin Malik berkata : Para keluarga daripada kalangan sahabat Ansar mempunyai unta untuk mengairi sawah mereka, namun ada seekor unta yang tidak mahu ditunggangi. Lalu mereka datang kepada Rasulullah s.a.w. seraya berkata : " Kami mempunyai unta untuk mengairi sawah namun sekarang tidak mahu ditunggangi sedangkan tanaman sudah waktunya diairi." Maka Rasulullah s.a.w. bersabda kepada para sahabatnya: " Bangunlah." Akhirnya merekapun bangun lalu baginda masuk ke dalam kebun dan saat itu unta tersebut sedang berada dalam kandang. Nabi s.a.w. pun berjalan mendekatinya.
Para sahabat Ansar berkata : " Wahai Rasulullah, unta itu sekarang sudah mirip anjing gila. Kami takut dirimu diserang olehnya." Maka Rasulullah s.a.w. bersabda : "Dia tidak akan membahayakanku." Dan tatkala unta tersebut melihat kedatangan Rasulullah s.a.w., maka dia pun segera berjalan menuju ke arah Rasulullah s.a.w. dan bersujud di hadapan baginda. Maka Rasulullah s.a.w memegang ubun-ubunnya dan unta itupun menjadi sangat jinak dan boleh digunakan untuk bekerja. Melihat kejadian itu, para sahabat berkata: "Wahai Rasulullah, kalau binatang yang tidak berakal ini lebih panta bersujud kepadamu, maka kami yang berakal ini lebih pantas untuk bersujud kepadamu?" Maka Rasulullah s.a.w. bersabda: " Tidak layak bagi seseorang bersujud kepada manusia lainnya."
Seandainya ada manusia yang layak untuk bersujud kepada lainnya, nescaya saya akan memerintahkan wanita bersujud kepada suaminya kerana hak suaminya sangat besar. Demi dzat yang jiwaku kerana ditanganNYA, seandainya seluruh badan si suami itu dari hujung rambut sampai hujung kaki terdapat luka bernanah,lalu isteri itu mendatanginya dan menjilatnya maka ini belum boleh menunaikan hak suaminya." (HR. Ahmad 12203 dengan sanad shahih , lihat Shahih al-Jami' 3148).


Mutiara kesepuluh :
~ SubhanaAllah, makin bertambah amanah apabila bergelar si isteri,kepada sahabatku, moga diri mu menjadi antara isteri solehah yang bukan sahaja sentiasa mentaati Sang Pencipta tetapi kepada si suami. Moga ikatan halal yang terbina ini menjadikan diri kalian bertambah ketaqwaan kepadaNYA seterusnya menghayati sunnah Rasulullah s.a.w. untuk amalam bersama..Barakallahulakuma , barakallahu bainakuma bilkhair...




Usiaku makin pendek




   Tahun baru Masihi menandakan usia penulis semakin pendek...Terasa masih banyak perkara yang belum dilaksanakan. Setiap perancangan dan azam tahun baru sentiasa diperbaharui dan diperbaiki namun masih ada yang belum terlaksana. Orang kata, tutup buku  lama dan kita buka buku baru. Ya, namun buku lama jangan terus ditutup sebaliknya sama-sama dijadikan muhasabah agar segala kesilapan dalam buku lama tidak berulang lagi.
Usia pendek menandakan kematian semakin hampir. SubhanaAllah! cukupkah amalan penulis untuk bertemu dengan NYA? Apakah yang telah penulis lakukan sepanjang usia ini untuk kesejahteraan ummah? Jika dimuhasabah, ternyata begitu kerdil diri ini untuk layak berada di sisiNYA apatah di hatiNYA...YA ALLAH! adakah layak diri ini berada dalam genggaman cintaMU...Ku mengharapkannya...


~ Aku sebutir pasir....tapi aku ingin menjadi serikandi syurga~