Sunday, November 8, 2009

Sudut kesihatan dan sentuhan mata


Bismillahirrahmanirrahim...




Sudut kesihatan : Kebanyakan penyakit sebenarnya berpunca dari perasaan. Perasaan sebenarnya berhubung rapat dengan kesihatan anda,,,
Orang yang selalu menyimpan dendam mempunyai risiko sakit jantung.
Begitu juga dengan orang yang selalu resah~sakit buah pinggang.
Selalu takut~sakit tulang belakang.
Selalu sedih~masalah penghadaman makanan.
Selalu kelam-kabut~masalah perut. Dan banyak lagi.
Sebab itulah orang Malaysia ramai kena sakit jantung. Sebab orang melayu selalu simpan dendam.
 
Organ kita bagaikan stor menyimpan perasaan. Sebab itu ada mazhab kata makruh makan organ. Konsep ini diamalkan oleh salah seorang hamba Allah. Katanya : “Saya dapat menyembuhkan 10 penyakit saya tanpa mengeluarkan sesen pun. Kita kena belajar kawal perasaan. Kajian telah dibuat terhadap perasaan marah,,, orang yang sedang marah, darahnya beracun. Jika darah itu diambil dan disuntik ke dalam ayam, ayam ayam akan mati,,,Jadi, orang yang marah seperti meracuni diri sendiri..
      
        waAllahu A’lam,,,,





Sentuhan mata maksudnya: bertentangan mata antara 2 orang. Siapa kalah maknanya dia meletakkan diri dia di bawah orang yang menang tadi,,, kajian mengatakan, orang yang mendengar lebih banyak melihat mata orang yang bercakap. Bukan sebaliknya,,, Di samping itu, perempuan lebih banyak melakukan sentuhan mata berbanding lelaki. Sebab perempuan mesra.
Kalau kita tengok mata anak murid masa mengajar, kesan dia lain kalau kita tak tengok. Kalau tengok, murid kita akan lebih tawajjuh kat kita. Macam tu juga kalau kita tengok mata orang masa sembang,,, Tapi jangan lebih-lebih, sebab kalau orang tu tengok mata kita lebih daripada 80% masa sembang, bermakna dia lebih suka diri kita dari topic sembang. Benda ni tak belajar kat sekolah tapi kita boleh ajar diri kita sendiri.
Tawajjuh : Beri perhatian,, kita ada banyak cara nak sampaikan isi hati kita,,, lafaz Cuma satu darinya,, mata,tangan,raut wajah,gerak badan dan sebagainya. Ni orang panggil body language. Benda tu senang je,, Tiap-tiap hari kita buat. Tapi tak sedar. Ramai orang rasa benda-benda ni tak penting. Sedangkan inilah rahsia kejayaan,,,
Ingat, percakapan melambangkan isi hati, perbuatan menjadi hakim, benar atau tidak…
 
               WaAllahu A’lam,,,,,

perkongsian dari ainul_qolbicairo@yahoo.com.my

2 comments:

  1. betul ke pasal penyakit 2...
    susah nak communicate kalau xpndg mata...tp kalo brlebihan jd bnda lain plak...

    ReplyDelete
  2. Allah s.w.t pun memang dah state dalam Al-Quran untuk setiap lelaki dan perempuan hendaklah menundukkan pandangan masing-masing.
    zaman sahabat dahulu bagi golongan wanita yang ingin berbicara dengan golongan lelaki mesti bertabir dan ditemani oleh muhrim.
    InshaAllah, ada hikmahnya.
    Tak ada masalah nak communicate dengan lelaki jika tak pandang mata.
    Pandang dahi pun tak apa.
    Wallahu'alam.

    ReplyDelete