Thursday, February 4, 2010

Team Building Nisa'

Bismillahirrahmanirrahim...



" Sahabat yang disayangi..
Ikhlas dari naluriku...
Aku rindu jiwa-jiwa yang sering mendidikku, 
berkongsi masalah denganku, berselisih pendapat denganku, 
memujukku, bergurau denganku dan meniup semangat  kepadaku...
Ku mohon padaMU YA ALLAH, 
KAU kuatkanlah ikatan ukhuwah antara jiwa-jiwa kami..
kerana jiwa ini sentiasa menjadikan rindu padaMU tumbuh dalam perjuangan islam...
Ameen Ya Rabb..."


            Kesempatan bersama sahabiah-sahabiah dalam team building sangat bermakna walaupun hanya seketika. Sepatutnya Team Building Nisa' buat kali pertama penulis hadiri ini dijalankan selama 2 hari 1 malam. Tetapi penulis tidak dapat hadir sepenuhnya, hanya separuh hari. Ya, penulis percaya dan berpegang pada dalilNYA..bahawa manusia merancang, Allah swt juga merancang, dan DIA adalah sebaik-baik perancang. Walaupun penulis agak sedikit terkilan, tetapi ia tidak akan mematahkan semangat penulis untuk terus bersama dalam Nisa'. InsyaAllah. Ya Allah! Ya Bariq! Kau aturlah agenda hidupku sesuai dengan agendaMU. Permudahkan lah urusanku..Ya Allah!! Ameen Ya Rabb..
Mungkin pada waktu itu, penulis lebih diperlukan untuk bersama saudara-mara yang sudah lama tidak bertanya khabar. Dan tanggungjawab sebagai seorang anak dan saudara tidak boleh dipandang remeh kerana mereka adalah mad'u-mad'u utama kita. Tambahan pula, makcik penulis sakit pada masa itu. Nak atau taknak, penulis bukan terpaksa menziarahi beliau tetapi atas rasa tanggungjawab dan amanah ibu penulis sendiri sebagai wakil kerana beliau tidak dapat menziarahi adiknya yang sakit. Sudah tentu, penulis merasakan pasti ada sesuatu yang tersirat disebaliknya. Dan DIA MAHA MENGETAHUI.Moga beliau sentiasa di bawah perlindungan Ilahi. Wahai sahabat-sahabatku, penulis mohon sama-sama doakan  kesihatan makcik penulis yang akan menjalani pembedahan pada 22 hb Februari ini. InsyaAllah.

> Ukhuwah yang terbina <
Penulis dapat merasakan ikatan yang dibina berlandaskan satu fikrah dan satu matlamat amat penting bagi memastikan kelangsungan gerak kerja yang akan dilaksanakan. Masing-masing datang dengan satu hajat yang sama walaupun mempunyai komitmen lain tidak kira pada keluarga dan sebagainya. Atas dasar amanah dan tautan hati yang ditanam dalam diri  para sahabiah telah menjadikan 'team-building' kali ini dapat dijayakan dengan izinNYA. 
 Memandangkan masih ada di kalangan sahabat  Nisa' yang belum kenal sepenuhnya sahabat-sahabat Nisa' yang lain termasuklah penulis, sesi 'ice breaking' yang sangat mudah dan berkesan telah dijalankan sesama kami. Bermulalah episod perjalanan para Nisa' yang sentiasa bertungkus lumus untuk memastikan kawasan masing-masing tidak kering dengan ilmu atau aktiviti. Dengan tiupan semangat para syahidah di Palestin membuatkan diri kami terus berfikir dan tertanya-tanya. Di manakah letaknya tanggungjawab para Nisa' selaku generasi muda yang bakal memimpin masyarakat terutamanya bagi jiwa-jiwa anak muda yang sentiasa dahagakan perhatian kalian. Slogan ' connecting youth' sangat sinonim bagi penulis dan bagi sesiapa sahaja yang menjadi sahabat Nisa' kerana di sinilah bermulanya langkah kami untuk masuk ke lapangan masyarakat yang sentiasa keliru dengan pelbagai kerosakan di muka Bumi. 
Walaupun usaha yang dijalankan sedikit, tetapi semangat untuk terus bersama membantu dan memimpin masyarakat kembali kepadaNYA sebenarnya memerlukan jiwa dan hati yang benar-benar patuh serta tunduk pada Ilahi.  Ini kerana, sudah pasti pelbagai masalah dan cabaran akan ditempuhi walau secantik mana perancangan yang telah dibuat.
Penulis teringat kata-kata seorang sahabat, " belajarlah untuk berlapang dada"..InsyaAllah, masalah dapat diatasi dan tidak akan timbul perkara-perkara seperti 'putus asa', 'tension', 'down' dan segala sifat-sifat negatif..Murabbi penulis juga pernah berpesan bahawa dengan kata-kata para ulama' yang berbunyi  'satu huruf yang melekat dalam hati lebih baik daripada 1000 huruf dalam kitab.' Renung-renungkan. Moga lebih ramai lagi para sahabiah yang akan turut serta mengembeling tenaga, idea, masa dan sebagainya demi kemanfaatan sesama muslim . Ameen. Tidak kiralah di mana anda berada atau di dalam apa anda bergerak. Yang penting, pastikan ia selari dengan tuntutan dan berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah. Indahnya ukhuwah, andai tautan hati dibina atas lillahi ta'ala. Allahu Akbar!!! Mana nak cari??



RENUNGAN BERSAMA!!!

Wahai abnaul haraki penegak islam!!!
Rasul bermadah lagi, 1 janji 1 aspirasi..
" Islam itu tinggi dan tiada yang lebih tinggi daripadanya." 
Cuma yang belum pasti, adakah kita tinggi peribadi???
Untuk memikul amanah suci!!!
Kita asyik berjaga malam untuk liqa', kerja-kerja jemaahtapi tidak bertahajud..
Kita kuat berjuang, tetapi kurang kita kurang mentadabbur Al-Quran..
Kita banyak berceramah, bercakap tetapi kita kurang berzikir..
Kita kuat berjihad menegakkan islam tetapi kita sendiri kering kontang dengan ilmu..
Kita hanya pandai bercakap tetapi tidak buat..
Kita banyak melakukan maksiat, tetapi kita tidak bertaubat..
Kita hanya pandai amar ma'aruf  tetapi Subuh pun banyak kita lewat..
Kita bercakap soal ikhlas, tetapi riak menguasai diri."
Aduh!!!
Hinanya diri ini..
Adakah aku akan digelar jundi Allah di hadapanNYA, di akhirat kelak..
Takutnya diri ini jika segala pengorbanan yang kulakukan hari ini
akan menjadi debu berterbangan..
Muhasabahlah diri kita..
Sama-sama kita menegur salah silap yang dilakukan..
Jadilah seorang pemimpin yang sufi lagi haraki!!!
Takbir!!!

   

No comments:

Post a Comment