Tuesday, February 15, 2011

~ Kau Insan Terpuji ~

Bismillahirrahmanirrahim...






PemergianMu...nyanyian Inteam


(Ya Rasulallah...)
Kau masih tersenyum mengubat lara
Selindung derita yang kau rasa
Senyuman yang mententeramkan
Setiap insan yang kebimbangan
Hakikatnya, tak tertanggung lagi derita
Di pangkuan isterimu Humaira?
Menunggu saat ketikanya
Diangkat rohmu bertemu Yang Esa
Tangan dicelup di bejana air
Kau sapu di muka mengurangkan pedih
Beralun zikir menutur kasih
Pada umat dan akhirat
Dan tibalah waktu ajal bertamu
Penuh ketenangan jiwamu berlalu
Linangan air mata syahdu
Iringi pemergianmu
Oh sukarnya untuk umat menerima
Bahkan payah untuk Umar mempercaya
Tetapi iman merelakan jua
Bahawa manusia ?kan mati akhirnya
Tak terlafaz kata mengungkap hiba
Gerhanalah seluruh semesta
Walaupun kau telah tiada
Bersemarak cintamu selamanya
Ya RasulallahKau tinggalkan kami warisan yang abadi
Dan bersaksilah sesungguhnya
Kami merinduimu


Senilagu : Frizdan Senikata : Frizdan Hakcipta : Inteam Records Sdn. Bhd.Penerbit : Fizarahman Zainal Susunan Muzik : Firdaus Mahmud



  Pertama sekali alhamdulillah kerana hari ini merupakan hari kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Apakah yang kita lakukan atau usahakan untuk memperingati baginda SAW, menzahirkan rasa cinta kepada habiballah? Tiada yang lebih indah jika kasih dan cinta kita kepada baginda SAW kerana itu juga tanda cinta kita Allah SWT. Tetapi sejauh mana kita cuba dan berusaha mencintai baginda SAW? Tepuklah dada, tanya iman masing-masing.

Berusaha dalam mendalami dan menghayati siri kisah dan sirah Rasulullah SAW adalah sangat  perlu bagi kita selaku umatnya. Kerana jika kita tidak mengenali siapa baginda SAW, bagaimana mungkin kita boleh atau mampu mencintai baginda SAW sepenuh jiwa.
Proses pembelajaran dan peningkatan ilmu mengenai insan terpuji ini hendaklah secara berterusan bukan sahaja apabila tiba hari kelahiran baginda SAW. Penulis teringat pengisian seorang ustaz semasa mengikuti satu ceramah sempena Maulidur Rasul 2 tahun yang lalu di kampus yang mana ustaz menyarankan kita supaya membaca sirah dan sejarah kehidupan Nabi Muhammad SAW sekurang-kurang sehelai setiap hari agar kita sentiasa dekat di hati baginda SAW. 

Pernah suatu ketika Nabi SAW ingin berbuka puasa pada hari pertama, baginda SAW hanya minum segelas air, dan hari kedua berbuka puasa, baginda SAW juga hanya minum segelas air, dan seterusnya hari ketiga berbuka puasa, baginda SAW hanya berkongsi sebiji kurma dengan Saidina Aishah r.a. SubhanaAllah! Begitu banyak kisah kehidupan baginda SAW dan akhlak terpuji insan berjiwa emas ini menyentuh hati penulis. Sungguh mulia peribadi Rasulullah SAW kerana baginda adalah qudwah hasanah buat kita, membawa rahmat ke seluruh alam dan memberi sinar baru kepada Islam.

Tidak tergambar akhlak baginda SAW sehingga seorang sahabat bernama Abdullah bin Umar persis cuba melakukan seperti mana yang dilakukan oleh baginda Rasulullah SAW.Tatap dan renunglah Al-Quranul Karim kerana di dalamnya terkandung akhlak Rasulullah SAW sebagai pedoman buat umat islam. Mudah.mudahan hari ini dan hari seterusnya membawa kita benar-benar berada dalam siri perjuangan Nabi Muhammad SAW untuk terus mendukung agama Allah SWT dalam menegakkan kebenaran dan hak-hakNYA. Moga umat islam terus menerus berusaha mengamali sunnah baginda SAW kerana sabda baginda ; " barangsiapa mengamalkan sunnahku, maka dia akan masuk syurga." SubhanaAllah ! betapa sayang nya baginda SAW kepada umat islam akhir zaman sehingga saat kewafatan baginda SAW masih lagi mengingat umatnya..Ummati! Ummati ! Ummati!...

Ya Rasulullah SAW,
Kami merindui mu...
Adakah layak untuk kami mendapat syafaat dan kasih sayangmu,
Malu aku untuk menyatakan cinta kepadaMu,
kerana aku insan biasa, 
sedangkan dirimu insan mulia,
Ya Rasulullah SAW,
ku berusaha menjalankan sunnahmu,
meneruskan perjuanganmu,
agar Islam ini terus bersinar,
demi kasih sayang pada mu, 
juga padaNYA...

Rasulullah SAW bersabda, ajarlah anak-anakmu 3 perkara :
1) Mencintai Rasulullah SAW.
2) Mencintai keluarga baginda SAW
3) Membaca Al-Quran

Hadith Riwayat At-Tabrani..

Wallahu'alam...

No comments:

Post a Comment