Thursday, October 8, 2009

Keluarga Penulis vs Bagan Pinang

Bismillahirrahmanirrahim...




" Katakanlah, ' Sekiranya bapa-bapa, anak-anak saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kam cintai daripada Allah dan RasulNya serta berjihad pada jalanNya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusanNya; Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik. "                   ( At-taubah : 24 )

   Sepatutnya bermula hari Isnin yang lalu sehingga hari Ahad ini, penulis sudah berada di Bagan Pinang untuk membantu kerja-kerja di sana bersama dua lagi sahabat penulis. Walaubagaimanapun, komitmen pada keluarga menyebabkan penulis diperlukan di kampung hampir 5 hari untuk membantu keluarga penulis menguruskan majlis adik penulis. Memang sebelum ini, penulis begitu bersemangat untuk ke sana memandangkan pada ketika itu penulis berkelapangan dan ingin mengetahui serta merasai pengalaman lebih dekat apabila berada di sana. Itulah yang penulis idam-idamkan kerana melalui pilihan raya, penulis dapat rasakan bagaimana sahabat-sahabat yang lain bertungkus-lumus berjuang menegakkan yang 'haq'.

Selama ini penulis hanya melihat dan membaca maklumat mengenai pilihan raya hanya di dada akhbar dan dalam laman sesawang. Itu pun tidak pasti kesahihannya kerana media sekarang tidak memaparkan isu yang sebenar seperti yang telah dilaporkan di tempat kejadian. Masyarakat kini telah dipermainkan oleh pihak media yang kebanyakkannya ditunjangi oleh pihak kerajaan. Penulis berasa sangat sedih dan kecewa dengan isu-isu yang berlaku sepanjang proses penamaan calon dan undian yang berlaku di Bagan Pinang.

Moga-moga ada hikmah yang tersembunyi di sebalik semua yang terjadi. Penulis dapat rasakan yang DIA lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya. Mungkin penulis belum cukup bersedia atau mungkin itu bukan jalan penulis. Wallahu'alam..

Cuma penulis amat berharap seluruh umat islam di Malaysia khususnya dapat membentuk satu ikatan aqidah yang mantap dalam 'mengepalai' tampuk pemerintahan negara berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah seterusnya menjalani kehidupan yang seimbang dari duniawi atau ukhrawi. Ameen.
..." Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadam kemenangan yang nyata..." ( Al-Fath : 11 )

Ingatlah !!! usaha yang selari dengan ajaranNya dan RasulNya pasti membawa kejayaan di dunia apatah lagi di akhirat kelak. Apa yang penting? sama-sama menjadi agen penggerak untuk membawa ummah ke arah jalan 'Mustaqim'.

Kalah kali ini tidak bermakna kita tewas selama-lamanya, yang pasti ada 'ibrah' yang perlu dipelajari. Sama-sama muhasabah diri. Betulkan niat. Moga Allah s.w.t merahmati.  Dan jangan sesekali biarkan Islam tergadai...




No comments:

Post a Comment