Friday, December 17, 2010

Diari Muslimah

Bismillahirrahmanirrahim...


    Alhamdulillah, tidak tahu bagaimana penulis ingin memulakan penulisan kali ini. Bila melihat tajuk 'posting' diteruskan juga supaya mesej yang hendak penulis sampaikan tercapai. Dua hari yang berlalu pada 9 dan 10 Muharram 1432H yang lalu betul-betul teruji. Biarlah penulis sahaja yang menyimpannya kerana bila direnung kembali memang ada hikmahnya. SubhanaAllah! Memang cantik agenda Ya Bariq!.

Kebetulan malam semalam penulis  mengemas buku-buku dalam rak kecil yang terletak di bilik penulis dan sahabat. Semasa mengemas dan membelek-belek, penulis terjumpa 2 diari lama tahun 2009 yang mana salah satunya adalah pemberiaan dari seorang sahabat. Penulis terus mengambil peluang untuk membaca catatan-catatan yang pernah penulis tinggalkan. Sebenarnya banyak kenangan dan memori silam boleh diimbas kembali apabila kita mencatatnya di dalam buku khas. Kadang-kadang ia boleh memberi inspirasi kepada kita untuk berhadapan dengan kehidupan yang penuh cabaran. Di dalam diari itu juga, tersemat cantik peristiwa-peristiwa yang berlaku dan yang telah penulis jalani membuatkan penulis berasa ingin kembali ke zaman tersebut. Tetapi apakan daya, tiada yang daya melainkan DIA. Kepada yang mempunyai diari dan masih simpan diari yang lama, cubalah tatap dan baca. Anda pasti menemukan sesuatu yang sangat indah.

(Muffakiratul Mukminah 2009 bersamaan 1430-1431H)

 Berbalik kepada diari muslimah  pemberian seorang sahabat ini, penulis baru perasan akan kandungannya yang sangat berguna kepada sesiapa sahaja yang bergelar muslimah. Memang sebelum ini, penulis tidak sempat untuk meneliti setiap kandungan diari ini memandangkan penulis telah terlebih dahulu mempunyai diari pembelian sendiri. Jadi, inilah masa dan ruang yang ada untuk penulis kongsikan untuk semua supaya kita sama-sama dapat ambil pelajaran dan akhirnya dibentuk dalam kehidupan amal islami. InshaAllah.

Fasa 1 : PERIBADI MUSLIMAH

Wanita islam dengan tuhannya
Wanita islam dengan dirinya
Wanita islam dengan ibu bapanya
Wanita islam dengan suaminya
Wanita islam dengan anak-anak dan menantunya
Wanita islam dengan jirannya
Wanita islam dengan saudara dan sahabatnya
Wanita islam sebagai pekerja profesional

" Harga yang paling berharga di dunia adalah wanita yang solehah." (Hadith Riwayat Muslim)

Wanita ibarat bunga
Wanita ibarat bunga...canik indahnya pada pandangan mata hanya sementara...Yang kekal menjadi pujaan manusia, hanyalah wanita yang mulia akhlaknya..kerana akhlak itu umpama bunga diri...Tiada guna berwajah cantik tetapi akhlak buruk...tiada guna juga berwajah cantik tetapi hati kosong dari ilmu..Ibarat bunga..ada yang cantik apabila dipandang tetapi busuk baunya...Ada pula yang kurang menarik dan baunya juga kurang menyenangkan..Ada juga bunga yang tidak menarik pada pandangan mata kasar...tetapi apabila dihalusi dengan mata hati, ternyata amat tinggi nilainya...

Mulianya Wanita

Wanita adalah makhluk Allah yang amat istimewa. Kemuliaan dan keruntuhan sesuatu bangsa terletak di tangan wanita. Oleh yang demikian, Allah telah menetapkan hukumnya ke atas mereka; walaupun berat di pandangan mata si jahil dan ingkar tetapi ia adalah kemanisan iman yang dicicip oleh wanita solehah.

Kerana itulah...Sebagai anak, dia menjadi anak yang solehah...Sebagai remaja dia akan menjadi remaja yang berhemah...sebagai isteri, dia menjadi isteri yang menyenangkan dan menenangkan hati suaminya...sebagai ibu, dia akan mendidik anaknya dengan penuh kasih sayang...dan pastinya sebagai hamba Allah, dia akan menjadi hamba yang tunduk dan menyerah diri hanya kepada-Nya...

Firman Allah SWT dalam surah an-Nisa' ayat 24 yang bermaksud: " Barangsiapa yang mengerjakan amalan soleh baik lelaki mahupun wanita sedang ia seorang yang beriman maka mereka itu masuk ke dalam syurga dan mereka tidak dianiaya walau sedikitpun."

No comments:

Post a Comment