Saturday, January 1, 2011

Saat terindah

Bismillahirrahmanirrahim...


        Akhir-akhir ini, penulis tidak berputus-putus menerima jemputan menghadiri walimah daripada sahabat-sahabat sekeliling sama ada kawan sepermainan sejak sekolah rendah, sekolah menengah hinggalah ke universiti. Maklumlah, memandangkan musim cuti persekolahan setiap hujung tahun, sudah tentu peluang ini digunakan oleh bakal penganti  untuk mengadakan majlis perkahwinan kerana ramai yang akan bercuti. 
Kali ini seorang lagi sahabat penulis telah menamatkan zaman bujangnya. Seorang demi seorang sahabat rapat penulis sudah dimiliki orang lain. Sudah sampai masanya agaknya. Jodoh tidak kira bila dan dengan siapa termasuklah diri penulis. Alhamdulillah, cuti baru-baru ini penulis berkesempatan ke walimah sahabat yang sentiasa dijodohkan bersama tidak kira di mana kami dicampakkan. Masakan tidak, kami bersekolah di sekolah menengah yang sama, matrikulasi yang sama sehinggalah ke alam universiti. SubhanaAllah! cantiknya aturan Allah SWT. Sehingga kami digelarkan kembar kerana ke mana-mana kami sentiasa bersama, jalan bersama dan makan bersama. Itulah, sahabat penulis yang paling lama bersama penulis sepanjang proses pembelajaran. Cuma kini, kami jarang berjumpa kerana komitmen kerjaya masing-masing tambahan pula dia telah menjadi amanah kepada suaminya. 
Berbekalkan sebuah persahabatan yang tercipta ini, penulis amat bertuah kerana dipertemukan dengan sahabat ini. Begitu banyak pahit manis yang kami tempuh sepanjang persahabatan ini berlangsung, tidak kurang hebat diuji dengan pelbagai bentuk dugaan. Sesungguhnya persahabatan kami ini mempunyai hikmah yang tersembunyi kerana akhirnya kami masih bersahabat walaupun sebelum ini kami mempunyai beberapa masalah yang sangat besar. 
Ya, DIA Maha Kaya, DIA juga yang mengkehendaki semua ini yang berlaku. Saat diuji itu sebenarnya lebih mematangkan penulis untuk sentiasa positif kerana penulis amat menyayanginya kerana dialah satu-satunya sahabat penulis yang sentiasa mengambil berat tentang diri ini. Terlampau banyak pengorbanan beliau sehingga penulis sendiri menghormati prinsip yang dipegang olehnya. Memang tidak dinafikan, tiada erti persahabatan jika ia tidak diuji kerana di situlah terpancar sebuah keikhlasan dalam bersahabat. Ada sahabat yang hanya mengharapkan sesuatu di samping sahabatnya sama ada berbentuk kebendaan atau pengaruh. Ada juga sahabat yang ingin menumpang populariti sekiranya sahabatnya tadi seorang yang sangat berjaya dan sebagaiya. Realitinya sukar untuk mendapatkan sebenar-benarnya sahabat seperti mana watak sahabat-sahabat di sisi Nabi Muhammad S.A.W. Hidup di dunia ini memerlukan kita kepada sebuah hubungan termasuklah dalam persahabatan bukan sahaja sebuah pernikahan. 
Penulis hanya mengharapkan agar persahabatan kami ini akan berkekalan hingga ke syurga dan mendapat keredhaan Ilahi. Bersahabat kerana Allah S.W.T...InshaAllah.




Nurul Hafisha Mohd Radzi ~ dikau bergelar zaujah 


  Sedikit renungan untuk kalian yang bergelar isteri juga pada semua para muslimah. Moga kita sama-sama kutip ilmu ini supaya dapat dipraktikkan dalam melayari bahtera rumah tangga. InshaAllah.


Mutiara pertama :
~ Daripada Abdurrahman bin Auf, berkata : Rasulullah s.a.w. bersabda: "Apabila seorang wanita solat lima waktu, puasa pada bulan Ramadhan, menjaga farjinya, mentaati suaminya, maka akan dikatakan kepadanya: 'Masuklah ke dalan syurga dari pintu mana saja yang engkau kehendaki." (HR Ahmad 1664 dengan sanad Hasan. Lihat Adab az-Zafaf oleh Syaikh Al-Albani ha. 286). SubhanaAllah! cabaran buat kita sebagai muslimah. Ayuh, laksanakan...


Mutiara kedua :
~ Rasulullah s.a.w. bersabda, " Sebaik-baik wanita adalah yang boleh membuatmu senang ketika engkau memandangnya, mentaatimu ketika engkau perintahkan, dan menjaga dirinya dan hartamu ketika engkau tinggal." (HR Tabrani dengan sanad shahih, lihat Shahid al-Jami' 3299).


Mutiara ketiga :
~ Daripada Aisyah bahawasanya Hindun binti Utbah berkata : " Wahai Rasulullah, sesungguhnya Abu Sufyan seorang yang sangat kikir, dia tidak memberikan kepadaku nafkah yang cukup bagiku dan bagi anakku kecuali jika saya mengambilnya tanpa pengetahuan dirinya." Maka Rasulullah s.a.w. bersabda : " Ambillah yang cukup untukmu dan anakmu dengan cara yang baik." (HR. Bukhari 5346, Muslim 1714)


Mutiara keempat :
~ Allah S.W.T. menggambarkan bahawa orang yang mengghibah orang lain adalah seperti memakan mayatnya. Perhatikanlah firman Allah," Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka. Sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain. Dan janganlah sebahagian antara kamu mencari-cari kesalahan orang lain. Dan janganlah sebahagian antara kamu menggunjing sebahagian yang lain, sukakah salah seorang antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentunya kamu merasa jijik dengannya. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang. (Al-Hujurat(49):12).


Mutiara kelima :
~ Rasulullah s.a.w. bersabda : " Hak (para suami) atas para isteri adalah tidak mengizinkan masuk rumah kalian orang-orang yang kalian benci." (potongan khutbah haji wada' Rasulullah s.a.w. yang panjang, HR.Muslim 1218.)


Mutiara keenam :
~ Daripada Asma binti Yazid berkata: Banyak lelaki dan wanita yang duduk-duduk bersama Rasulullah s.a.w. Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda : "Barangkali ada seorang laki-laki yang menceritakan sesuatu yang dia lakukan dengan isterinya, begitu juga isteri barangkali ada yang menceritakan apa yang dia lakukan dengan suaminya." Saya berkata : "Wahai Rasulullah, demi Allah, baik suami atau isteri banyak yang melakukannya." Maka Rasulullah s.a.w. bersabda : " Janganlah kalian lakukan. Permisalan orang semacam itu adalah seperti syaitan lelaki yang bertemu dengan syaitan wanita di jalan lalu berhubungan badan padahal orang-orang melihatnya." (HR. Ahmad 16/223 dengan sanad shahih , lihat  Adab az-Zafaf hal.27)


Mutiara ketujuh :
~ Daripada Tsauban berkata : Rasulullah s.a.w. bersabda : "Wanita manapun yang minta cerai kepada suaminya tanpa sebab, maka haram baginya mencium bau syurga.: (HR. Tirmidzi 1199, Abu Daud 2209 dengan sanad shahih, lihat al-Irwa; 2035).


Mutiara kelapan :
~ Rasulullah s.a.w. juga bersabda : " Wanita yang mengajukan khulu' (meminta cerai adalah para wanita munafik." (HR. Tirmidzi 1198, lihat ash-Shahihah 632).


Mutiara kesembilan :
~ Daripada Anas bin Malik berkata : Para keluarga daripada kalangan sahabat Ansar mempunyai unta untuk mengairi sawah mereka, namun ada seekor unta yang tidak mahu ditunggangi. Lalu mereka datang kepada Rasulullah s.a.w. seraya berkata : " Kami mempunyai unta untuk mengairi sawah namun sekarang tidak mahu ditunggangi sedangkan tanaman sudah waktunya diairi." Maka Rasulullah s.a.w. bersabda kepada para sahabatnya: " Bangunlah." Akhirnya merekapun bangun lalu baginda masuk ke dalam kebun dan saat itu unta tersebut sedang berada dalam kandang. Nabi s.a.w. pun berjalan mendekatinya.
Para sahabat Ansar berkata : " Wahai Rasulullah, unta itu sekarang sudah mirip anjing gila. Kami takut dirimu diserang olehnya." Maka Rasulullah s.a.w. bersabda : "Dia tidak akan membahayakanku." Dan tatkala unta tersebut melihat kedatangan Rasulullah s.a.w., maka dia pun segera berjalan menuju ke arah Rasulullah s.a.w. dan bersujud di hadapan baginda. Maka Rasulullah s.a.w memegang ubun-ubunnya dan unta itupun menjadi sangat jinak dan boleh digunakan untuk bekerja. Melihat kejadian itu, para sahabat berkata: "Wahai Rasulullah, kalau binatang yang tidak berakal ini lebih panta bersujud kepadamu, maka kami yang berakal ini lebih pantas untuk bersujud kepadamu?" Maka Rasulullah s.a.w. bersabda: " Tidak layak bagi seseorang bersujud kepada manusia lainnya."
Seandainya ada manusia yang layak untuk bersujud kepada lainnya, nescaya saya akan memerintahkan wanita bersujud kepada suaminya kerana hak suaminya sangat besar. Demi dzat yang jiwaku kerana ditanganNYA, seandainya seluruh badan si suami itu dari hujung rambut sampai hujung kaki terdapat luka bernanah,lalu isteri itu mendatanginya dan menjilatnya maka ini belum boleh menunaikan hak suaminya." (HR. Ahmad 12203 dengan sanad shahih , lihat Shahih al-Jami' 3148).


Mutiara kesepuluh :
~ SubhanaAllah, makin bertambah amanah apabila bergelar si isteri,kepada sahabatku, moga diri mu menjadi antara isteri solehah yang bukan sahaja sentiasa mentaati Sang Pencipta tetapi kepada si suami. Moga ikatan halal yang terbina ini menjadikan diri kalian bertambah ketaqwaan kepadaNYA seterusnya menghayati sunnah Rasulullah s.a.w. untuk amalam bersama..Barakallahulakuma , barakallahu bainakuma bilkhair...




Usiaku makin pendek




   Tahun baru Masihi menandakan usia penulis semakin pendek...Terasa masih banyak perkara yang belum dilaksanakan. Setiap perancangan dan azam tahun baru sentiasa diperbaharui dan diperbaiki namun masih ada yang belum terlaksana. Orang kata, tutup buku  lama dan kita buka buku baru. Ya, namun buku lama jangan terus ditutup sebaliknya sama-sama dijadikan muhasabah agar segala kesilapan dalam buku lama tidak berulang lagi.
Usia pendek menandakan kematian semakin hampir. SubhanaAllah! cukupkah amalan penulis untuk bertemu dengan NYA? Apakah yang telah penulis lakukan sepanjang usia ini untuk kesejahteraan ummah? Jika dimuhasabah, ternyata begitu kerdil diri ini untuk layak berada di sisiNYA apatah di hatiNYA...YA ALLAH! adakah layak diri ini berada dalam genggaman cintaMU...Ku mengharapkannya...


~ Aku sebutir pasir....tapi aku ingin menjadi serikandi syurga~















No comments:

Post a Comment