Saturday, January 8, 2011

Inikah tandanya?

Bismillahirrahmanirrahim...


        Sudah lama penulis tidak jejakkan kaki ke masjid UPM yang beberapa kilometer sahaja dari rumah penulis. Alhamdulillah, kesempatan waktu yang ada pada petang Sabtu membuatkan penulis harus ke masjid untuk menyiapkan tugasan yang telah diamanahkan.Tampak banyak perubahan pada bangunan di sekitar masjid yang sedang dalam proses penambahbaikkan, termasuklah tandas yang menjadi keperluan seperti penulis.
Syukur kepada Allah SWT kerana penulis ditemukan dengan seorang insan seusai solat Asar. Sedang penulis menyemak bacaan surah Yusuf ayat 5-19 oleh Imam, penulis telah didatangi oleh seorang makcik yang dalam linkungan umur 50-an. Penulis kira-kira dia ingin bersama penulis menyemak bacaan ayat Al-Quran tadi tetapi nyata dia  ada tujuan lain atas usahanya untuk mendalami kalimah Allah S.W.T. 

Rupa-rupanya makcik itu ingin belajar mengaji Muqaddam. 

Kalam Allah SWT tidak akan padam bagi bibir yang sentiasa membacanya.

Betapa peri pentingnya asas didikan agama bermula dari kecil termasuklah membaca, mengaji dan mentelaah ayat-ayat Allah SWT. Amalan menguasai Al-Quran seharusnya menjadi budaya dan amalan hidup kita sebagai muslim kerana tanpaNYA kita akan buta. Bayangkan ada juga manusia yang dari kecil tidal pernah tinggal untuk didedahkan dan dikenalkan dengan kalimah Allah SWT, tetapi apabila meningkat dewasa, sudah bekerja dan berumah tangga, Kitab suci itu sedikit demi sedikit disisihkan. Seolah-olah tidak ada nilainya. 

Kesannya sangat buruk bila mana kita tidak jadikan amalan sehari-hari untuk membaca dan menyemak ayat-ayat Allah ini. Allah SWT juga berhak untuk menarik nikmat kebolehan dan kemampuan kita yang boleh membaca Al-Quran kepada 'zero' atau tidak kenal huruf-huruf Al-Quran.
Justeru, biarkan diri, wajibkan diri kita membaca ayat-ayat cinta dari Allah SWT ini sekurang-kurangnya satu helai muka surat. Kerana pasti ia akan memberi jaminan yang tiada tandingan bukan sahaja penerang kegelapan di dalam kubur malah menjadi penyelamat kita dari segala penyakit dan mala petaka.

Kepada makcik yangs sedang berusaha mempelajari, jangan pernah putus asa kerana usahamu itu akan dinilai olehNYA. Penulis akan membantumu setakat yang mana mampu..InshaAllah...

 Cinta Al-Quran....Cinta ALLAH SWT...


No comments:

Post a Comment