Wednesday, March 17, 2010

Sesekali Diuji...

Bismillahirrahmanirrahim...

 


" Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cubaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cubaan) sehingga berkatalah rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya : "Bilakah datangnya pertolongan Allah?" Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat. ( Al-Baqarah : 214 )
 
Sesekali diuji...(NICE)

Apa jua bala bencana singgah menerpa
Menguji jauh mananya sabar kita
Mungkin selama ini kita terlupa

Kita terlalu leka dengan nikmat kurniaanNya
Maka diberi sedikit ujian
Menguji tahap keimanan dijiwa

Bila kesusahan
Terasa hidup terlalu payah
Berbagai persoalan menerjah
Baru minta petunjuk hidayah

Usah berputus asa
Kerana ada rahmat disebaliknya
Yang tidak kita ketahui
Dalam hidup ini
Teruslah berdoa

Pada Allah
Pengasih…Pemurah dan Penyayang

Kita terlalu leka dengan nikmat…kurniaanNya
Maka diberi sedikit ujian
Menguji tahap keimanan dijiwa
        
         Saat menyelak dan merenungi lembaran agung Al-Quranul Karim disoroti dengan bait-bait lirik lagu 'sesekali diuji', penulis dapat merasakan kekuatan dalam diri agar menerima ujianNYA dengan redha. Ya, kerana setiap waktu penulis sering mengingatkan sahabat-sahabat bahawa ujian adalah nikmat, tanda kasih sayang DIA kepada kita. DIA lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hambaNYA seperti mana firmanNYA dalam surah Al-Baqarah ayat 286 yang bermaksud :
" Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (mereka berdoa): Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. beri ma’aflah Kami; ampunilah Kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah penolong kami, Maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir."

Emosi dan fikiran ini sedikit terganggu. Mana mungkin kali ini penulis tewas dengan tarbiyyah dariNYA yang hanya sedikit jika dibandingkan dengan ujian yang ditimpakan kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad Sallahu 'alaihi wassalam... Terlalu jauh... Itulah bukti cinta Allah SubhanaAllah Ta'ala kepada penciptaanNYA dan bagaimanakah kita? Sebenarnya masih ramai lagi di kalangan kita yang ragu-ragu dan berburuk sangka denganNYA setiap kali diuji. Nau'zubillahi min zalik.  Merenung kembali ayat 216 di dalam surah Al-Baqarah yang bermaksud :
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” telah mengajar penulis untuk lebih bersederhana dalam setiap perbuatan bilamana kesilapan yang pernah dibuat dijadikan pengajaran demi meneruskan kehidupan yang masih panjang.  
Tahukah kalian bahawa nikmat ujian itu bukan hanya berbentuk kemiskinan, kesakitan, penderitaan, kekecewaan, kesedihan, kesakitan dan segala kekurangan tetapi kemewahan, pangkat, kejayaan, anak-anak  dan segala yang menyeronokkan juga merupakan ujian buat manusia. Dan ia bergantung kepada setiap individu untuk menilai setiap aras ujian itu berdasarkan keimanannya pada Allah subhanaAllah Ta'ala. 

Dari situ, belajarlah menerima setiap pemberian dariNYA dengan penuh syukur kerana ia sebenarnya akan mengajar kita agar menjadi manusia yang sentiasa memautkan kebergantungannya pada Ilahi. Setiap langkah hala tujunya akan berpandukan Kitab suciNYA dan himpunan hadith baginda Rasulullah sallahu 'alaihi wassalam.  Yakin dan percaya lah pada diri sendiri kerana setiap ketentuan Ilahi bukan tiada bersebab melainkan tanda ingatanNYA pada kalian. Berusahalah mengingati Allah subhanaAllah setiap detik dan ketika, panjatkan doa kerana DIA Maha Mendengar setiap pengaduan serta hamba-hambaNYA di sepertiga malam. Janganlah berputus asa dengan rahmatNYA. Kuatkan semangat, berfikirlah secara positif agar lebih bersedia menghadapi setiap mehnah atau ujian yang mendatang tanpa diundang. 

Ingatlah Allah subhanaAllah sekali lagi telah berfirman dalam surah Al-Hadid ayat 22 yang bermaksud : " Tiada suatu bencana pun yang menimpa di Bumi  dan tidak pula pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (lauhul mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah SubhanaAllah."



Setiap manusia inginkan kebahagiaan dalam melayari bahtera kehidupan, tetapi kehidupan tidak akan bermakna jika tidak didatangi ujian Ilahi. Belajarlah mengharunginya dengan penuh tabah, sabar dan redha demi kasih dan redha Yang Maha Esa. InshaAllah, DIA sentiasa bersama kalian dan juga penulis. 

' Kadang - kadang kita berdoa untuk kuat tetapi banyak pula dugaan datang, 
kadang-kadang  kita minta cerdik tetapi masalah pula yang timbul,
kadang-kadang kita minta kebahagiaan tetapi huru hara pula.
Dugaan menjadikan mental kita kuat, 
masalah menjadikan kita berfikir,
huru hara menjadikan kita tabah.'
Hebatkan Allah ...
Semua ada hikmah.
Sekiranya manusia tahu hadith ini,
Telah berkata Jibrail:" Wahai Tuhan, Engkau sampaikan hajat hambamu,
maka Allah menjawab : Biarkan hambaKU itu, kerana AKU mencintai suaranya"

2 comments:

  1. sesekali diuji...

    kadang2 sukanya manusia ini merungut...
    kadang2 sukanya manusia ini mengeluh...
    kadang2 sukanya manusia ini menyalahkan 100 diri sendiri...

    walau apae2 pon..

    itulah ujian ..menguji keimanan hamba-Nya yang terpilih..

    dengan adanya ujian tandanya Allah kasih dan ingatkan kita...
    tanpa ujian apekah Allah ingat pada kita??..

    usahlah diminta dikurangkan ujian tersebut..
    mintalah ditebalkan iman agar tegar menghadapi ujian itu...

    koreksi iman...
    koreksi amal...
    koreksi hati...

    dengan taqarrub dengan-Nya..PASTI ALLAH tidak akan mengecewakannya..

    subhanAllah..sungguh..rasa sedih bile diri xkuat..
    tapi Allah menyukai hamba-Nya yang kuat dari hamba-Nya yang lemah...

    oraits dear..
    mge sama2 kuat..tabah..
    sesekali jatuh..bangkit dan terus bangkit....

    ReplyDelete
  2. Na'am ya mujahidah lelangitbiru
    kenapa aku? itulah yang sering dikatakan..
    seolah2 menyalahkan takdir Ilahi.

    suka ayat ni...
    usahlah diminta dikurangkan ujian tersebut..
    mintalah ditebalkan iman agar tegar menghadapi ujian itu...

    moga2 kita sama2 kuat dalam mengharung kehidupan yang penuh badai..Ameen.

    ReplyDelete